Koulunkäynnin aikana kenelle tahansa oppilaalle voi tulla eteen tilanteita, joissa tarvitsee oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä tukea. Tällaisia tilanteita voi olla esim. pitkällisen sairastelun tai onnettomuuden jälkeen, oppilaan elämän muutosten yhteydessä tai liittyen oppimisvaikeuksiin.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on kolmiportainen. Yleinen tuki on suunnattu kaikille perheille ja oppilaille. Siihen kuuluu myös tilapäinen tuki- ja erityisopetus. Koulumme luokanopettajilla on kiinteä tukiopetusaika viikoittain ja myös aineenopettajat voivat antaa tukiopetusta tarvittaessa. Tukiopetusta kannattaa hyödyntää mahdollisimman varhain, ennen kuin ongelmat kasvavat suuremmiksi.
Mikäli oppilaan tuen tarve on jatkuvaa ( esimerkiksi oppilas käy sovitusti tukiopetuksessa säännöllisesti joka viikko) oppilas siirtyy tehostetun tuen piiriin. Oppilaan koulunkäynnin tuki kirjataan kodin ja opettajan kanssa yhdessä tehtyyn oppimissuunnitelmaan.
Jos tehostetun tuen tukimuodot eivät riitä (oppilas tarvitsee esimerkiksi oppiaineen yksilöllistämistä) tuen määrä kasvaa. Oppilaan tilanteesta pyydetään asiantuntijalausunto esimerkiksi koulupsykologilta. Mikäli tarpeen oppilas siirtyy erityisen tuen piiriin ja oppilaan koulunkäynnin tuki, sisällöt ja tavoitteet kirjataan henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan, HOJKSiin.
Koulumme tukimahdollisuudet ovat rajalliset. Jokaisen erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kohdalla opettajan ja oppilaan huoltajien on yhdessä mietittävä parasta mahdollista oppilaan edun mukaista ratkaisua. Mikäli koulumme oppilas hyötyisi pienryhmäopetuksen tuomasta tuesta ja menetelmistä, otamme yhteistyössä huoltajien kanssa yhteyttä oppilaan kotikuntaan.